5/15/2012

{ aurat: berkongsi maklumat }

Bismillahirrahmanirraheem..kali ini saya nak berkongsi ilmu yang saya dapat dr buku yang baru saya beli ni, sama-sama kita pelajari dan amalkan untuk mendapat keredhaan Allah SWT.insya Allah
 

Masya Allah. banyaknya yang nak kena perbaiki pada diri ini. Dalam cita-cita nak perbaiki diri atau orang juga sebut mantapkan iman ni, saya rasa perkara luaran lah yang kita kena perbetulkan dahulu, barulah boleh betulkan yang dalam. Ada orang cakap, pakaian tidak menggambarkan iman seseorang.mana boleh! menutup aurat itu kan wajib.bayangkan kalau kita tak buat dengan betul, mesti hati tak tenang.bila nak tegur salah orang pun, kita akan rasa tak layak.hmm cuba kita fikir, kita ni, bila ada isu mcm orang kafir menghina Rasulullah ke, org Islam minum arak, makan babi ke, isu Israel ke...cepat sangat kita melenting. Tapi, cuba tanya hati dan lihat diri sendiri, sejauh mana warak kah kita? saya selalu bertanyakan ini terhadap diri sendiri.hidayah Allah tak semua orang akan dapat secara tiba-tiba, most people..kenalah cari..dekatkan diri dengan perkara-perkara yang baik eg, baca Quran, dengar ceramah agama, tidak mendengar lagu yang melalaikan (alhamdulillah saya dah jarang dengar lagu), banyakkan berdoa etc.hidayah itu akan datang.wallahu'alam :)

apabila kita sedar tentang sesuatu kesalahan dan berusaha memperbetulkannya, saya fikir itu juga hidayah dr Allah.alhamdulillah.

wahai Tuhan, ku tak layak ke syurgaMu
namun tak pula aku sanggup ke nerakaMu :'(

2 comments: